Bardzo ważną rolę w idealnym spasowaniu motocykla do nawierzchni toru odgrywa odpowiednie ustawienie zapłonu. W motocyklu żużlowym zapłon składa się z następujących elementów:

1) Motoplatu

2) Cewki zapłonowej z fajką

3) Świecy zapłonowej

4) Wyłącznika zapłonu

 

Motoplat jest to magnes, którego zasada działania polega na tym, że wewnątrz stojana z uzwojeniem obraca się wirnik, wytwarzając w ten sposób prąd. Motoplat umieszczony jest z prawej części silnika pod kwadratowym deklem. Wytworzony przez motoplat prąd jest  przekazywany przewodem do cewki zapłonowej i dalej przez fajkę do świecy. Cewka jest umiejscowiona nad silnikiem, przymocowana do ramy motocykla. Fajka nałożona na świece znajduje się w przedniej części silnika. Dodatkowo cewka zapłonowa jest bezpośrednio połączona z wyłącznikiem zapłonu, który znajduje się na kierownicy, tuż obok manetki gazu.

Moc silnika można regulować opóźnianiem lub przyspieszaniem zapłonu. Aby tego dokonać należy zdjąć dekielek przy silniku, a następnie poluźnić trzy śruby mocujące motoplat. W zależności od potrzeb należy przekręcić korpus motoplatu w prawo, bądź w lewo. Aby nieco ująć mocy silnika, należy opóźnić zapłon, czyli przekręcić korpus w prawo, natomiast zwiększenie mocy następuje poprzez przekręcenie motoplatu w lewo. Jeśli wykonując próbny start zawodnik uzna, że tylne koło motocykla ma problem ze złapaniem przyczepności, czyli za bardzo „przekręca”, wówczas poza regulacją sprzęgła (o czym pisaliśmy poprzednio) można interweniować zmniejszeniem mocy silnika właśnie poprzez opóźnienie zapłonu. Niejednoktotnie można było obserwować, jak Tomasz Gollob po wykonaniu próbnego startu, wracał do mechaników i nawet nie zsiadając z motocykla dokonywał regulacji ustawienia zapłonu.

Bardzo ważną rolę jeśli chodzi o bezpieczeństwo odgrywa wyłącznik zapłonu. Zawodnik przed każdym wyścigiem zakłada na prawą rękę sznurek, na końcu którego znajduje się plastikowy element przymocowany do wyłącznika. W razie upadku i rozłączenia się zawodnika z motocyklem plastikowa część rozłącza się z wyłącznikiem, powodując odcięcie prądu w cewce zapłonowej i zgaszenie silnika.

Cena kompletnego układu zapłonowego do motocykla żużlowego waha się w granicach 1000 – 1500 zł.

Udostępnij