Dziś prezentujemy kolejny odcinek cyklu o sprzęcie żużlowym.

 

Rama motocykla żużlowego to niejako jego szkielet. Element ten nie podlega regulacji, ale jest uniwersalny, ponieważ pasują do niego silniki różnych firm. Warto jednak zaznaczyć, że ramy mogą mieć różne rozmiary, a to ze względu na gabaryty samych zawodników. Oczywistym jest, że ciężko byłoby korzystać z tych samych ram np. Andy’emu Smithowi i Rafałowi Dobruckiemu.

Ramy produkowane są/były przez trzy firmy – Stucha, JHR i Jawa. Największą popularnością cieszy się obecnie ta pierwsza. Jej elementy są najbardziej dostępne dla sportowców. Jawa w chwili obecnej jest bankrutem i produkcja ich ram została wstrzymana. Doświadczeni zawodnicy podobno jednak po dziś dzień używają ram legendarnej czeskiej firmy.

 

Przez pewien czas z ram własnej produkcji (a dokładniej rzecz ujmując produkcji ojca) korzystał nasz młodzieżowiec Bartosz Zmarzlik. Obecnie jednak zawodnik preferuje ramy firmowe.

 

Materiał, z którego tworzy się ramy, jest tajemnicą handlową producentów. Przy produkcji ram nie można jednak używać tytanu. Jako podstawowe elementy tej części motocykla żużlowego wymienia się ramę centralną, przedni widelec i ramę tylną.

 

Udostępnij